Strona główna Blog Wiedza PR Jak nie być płotką, czyli kilka słów o monitoringu konkurencji

Jak nie być płotką, czyli kilka słów o monitoringu konkurencji

14 października 2021

Sun Tzu, w swojej książce „Sztuka wojny”, napisał: Poznanie innych i poznanie siebie to zwycięstwo bez ryzyka. Poznanie otoczenia i poznanie sytuacji to zwycięstwo całkowite. Choć na co dzień do prawdziwej wojny na szczęście nam daleko i w przeciwieństwie do niej − w biznesie nie wszystkie chwyty są dozwolone, to przynajmniej na wszystkie powinniśmy być przygotowani. Pytanie brzmi: jak i od czego zacząć?

Monitorowanie konkurencji

Konkurencja to trwały i nieodłączny elementem biznesu. Ważną lekcją do zapamiętania jest więc to, że nie należy konkurencji nie doceniać. Może ona bowiem być zarówno zagrożeniem, jak i wyznacznikiem dla kierunków naszej działalności. Właśnie dlatego, aby móc spać spokojnie, razem z doświadczoną agencją PR, powinniśmy zadbać o strategię monitorowania naszych rynkowych przeciwników.

Niespodzianki? Nie, dziękuję!

Jeśli prowadząc firmę kiedykolwiek pomyślisz, że działasz w próżni i możesz nie przejmować się tym, co robią inni, to będzie to prawdopodobnie początek Twojego końca. Przyglądanie się temu, co robi i jak funkcjonuje konkurencja pozwala przewidzieć jej przyszłe ruchy i strategie. Zastanowić się, jak mogą one wpłynąć na naszą działalność oraz pomóc w lepszym i bardziej efektywnym planowaniu. Zanim jednak zaczniesz obserwować – czy wiesz kogo poddać obserwacji? Podstawą każdej strategii biznesowej jest świadomość tego, w którym miejscu na rynku się znajdujemy. To pozwala nam określić drogę do tego, gdzie chcemy być, a także przewidzieć kto i jak może nam zagrozić. Ponieważ żyjemy w czasach, w których nowe firmy powstają każdego dnia − tylko regularna i dokładna analiza pokaże, co dzieje się w innych przedsiębiorstwach. Jakie produkty są na topie, jakie nowości i działania public relations zostały wprowadzone.

Posiadanie wcześniejszej wiedzy o wszelkich istotnych działaniach nadciągających ze strony konkurencji pozwala lepiej się przygotować i zawczasu zaplanować reakcję. Niezależnie czy będzie to nowy produkt, czy też oryginalna kampania PR bądź marketingowa. Pośpiech nigdy nie jest dobrym doradcą – tym bardziej w biznesie. W takiej sytuacji mamy szansę na opracowanie korzystniejszego, bardziej innowacyjnego produktu, jednocześnie mając czas na jego wprowadzenie, lub rozsądną odpowiedź. Niespodzianki są dobre na urodziny, w pracy nigdy nie powinniśmy dać się zaskoczyć.

Konkurencja a konkurencyjność

Skuteczna strategia PR i plan monitorowania konkurencji sprawia, że doskonale znamy ofertę produktową przeciwników, a także bazy klientów, do których ją kieruje. Taka świadomość może pomóc zidentyfikować niewykorzystane dotąd drogi. Możemy pomyśleć o rozwiązaniach czy ofercie, której w innych okolicznościach być może nie wzięlibyśmy pod uwagę. Nasza analiza powinna więc być jak najpełniejsza i uwzględniać jak najwięcej możliwych kanałów. Aktywność prasową, reklamową, obecność w social mediach i PR w Internecie. Nie wolno zapomnieć także o działaniach dodatkowych – organizowanych wydarzeniach czy udziale w eventach. Tylko informacje zebrane z takiego spektrum pozwolą zauważyć prawidłowości i trendy, dostrzec czym interesują się odbiorcy w branży. To także szansa na to, by zaobserwować, czy publiczność naszych oponentów ma pytania związane z produktami lub problemy z dotarciem do poszczególnych informacji.

Analizując interakcje użytkowników z treściami i działaniami marketingowymi konkurencji, możesz dowiedzieć się, co zrobić inaczej. W jakie tematy się zagłębić, co lepiej wyjaśnić i rozwiązania jakich problemów możesz im zaproponować. To wszystko pozwoli odkryć i podbić „nieznane wody”. Klient zawsze wybierze produkt najbardziej korzystny – ze względu na dostępność, jakość i cenę. Do nas należy zadbanie o to, aby nasz, na tle innych, wypadł najlepiej.

Zespół do zadań specjalnych

Prawidłowe określenie konkurencji, ciągły monitoring oraz gromadzenie danych dotyczących jej działalności to ogrom pracy, który mieści się w zakresie usług PR. Powinniśmy mieć to na uwadze i z góry przyjąć, że nie jest to zadanie dodatkowe, które możemy podrzucić naszym pracownikom jako urozmaicenie zakresu obowiązków. Oczywiście, rynek pełen jest narzędzi, które ułatwią nam pracę i z zebranych danych wygenerują masę wykresów i wskaźników, jednak analiza ilościowa to tylko część zadania. Aby twarde dane przekuć w jakościową, skrupulatną analizę, potrzebujemy specjalisty, nie zautomatyzowanego algorytmu. Aby strategia PR i monitoringu była tworzona i realizowana prawidłowo, najlepiej skorzystać więc z pomocy agencji public relations. Dzięki swojej wiedzy i umiejętności wykorzystania współczesnych narzędzi zadba ona, aby nic nas nie zaskoczyło. Zinterpretuje posiadane informacje, będzie w stanie doradzić, co robić dalej i zajmie się obsługą media relations.

***

Niezależnie od tego, na jaki tryb śledzenia poczynań innych firm z danego segmentu rynku się zdecydujemy, największą zaletą monitorowania konkurentów jest to, że pozwala uniknąć wielu niepotrzebnych, stresujących sytuacji czy konieczności wdrażania kryzysowego public relations. W kreowaniu wizerunku wszystkiego trzeba się nauczyć poprzez doświadczenie, jednak w przypadku błędów – lepiej, kiedy nie są one nasze.

|2022-08-17T12:38:23+02:0014 października 2021|Kategorie: Wiedza PR|
Go to Top